Atmosféra v meste je teraz neporovnateľná

Potom, ako sa stal primátorom v komunálnych voľbách, Žilina sa otvorila novinárom, ale predovšetkým občanom. Investície nasmeroval aj na sídliská a od radnice vzdialených mestských častí. Pustil sa do budovania parkovacích plôch, cyklotrás a žrebovania bytov. Mesto, tradične pred rokom 2007 bodujúce v kategórii nepriateľ informácií, získalo vlani ocenenie Infočin roka. Zmenu celkovej klímy v meste bilancuje primátor Ivan Harman.  

Ako sa z Vášho pohľadu za štyri roky zmenila Žilina?
Žilina dnes a Žilina pred štyrmi rokmi je naozaj neporovnateľná. Ak by sme zobrali len mestský úrad. Možno, že ste boli niekedy pred rokom 2007 na mestskom úrade a pocítili na vlastnej koži, ako sa tam naozaj nie jednoducho vybavovali základné náležitosti. Nehovoriac o tom, že vizuálne bol mestský úrad jedno tmavé a tajuplné miesto. Dnes na prízemí mestského úradu je jedno veľké moderné, dovolím si povedať, že najväčšie a najmodernejšie klientske centrum na Slovensku, kde rozsah poskytovaných služieb je obrovský. Okrem mestskej agendy je tam agenda policajného zboru - to znamená občianske preukazy, vodičské preukazy, na prízemí je aj matrika a pre cestujúcich v mestskej hromadnej doprave pracovisko DPMŽ. Služby klientskeho centra chceme naďalej skvalitňovať a rozširovať. Taktiež nás čaká elektronizácia úradu, čo ľuďom uľahčí vybavovanie. O kvalite a zmysluplnosti klientskeho centra vypovedajú aj štatistické údaje. Každý rok klientske centrum obslúži a vybaví okolo 120 tisíc občanov, ktorí už nemusia blúdiť po chodbách úradu a hľadať kompetentných, ale všetko vybavia v modernom a príjemnom prostredí za pár minút.

A keby ste ešte mali spomenúť nejaký iný príklad?
Od jari tohto roku prebieha v Žiline veľká rekonštrukcia miestnych komunikácií a chodníkov. Je to projekt, ktorý sme pripravovali dlhodobo asi tri roky a v podstate na jar tohto roku sa začal realizovať. Do opráv komunikácií a chodníkov sa v meste Žilina neinvestovalo systémovým a rozsiahlym spôsobom desiatky rokov. V Žiline cesty a chodníky, ktoré od kedy boli postavené – najstaršie sídliská Hliny a Vlčince - odvtedy tieto komunikácie žili svojim životom a dodnes vyzerali ako tankodrom a mesto ich preto musí opravovať. Nehovoriac o prímestských častiach. Dokonca stále ešte máme ulice v Žiline, kde nie je žiadny pevný povrch. Málo sa rozvíjala aj sídlisková infraštruktúra. Som rád, že sa nám darí tieto nedostatky naprávať, v čom budeme určite pokračovať. Čerstvým príkladom je aj nový chodník na Vlčincoch II, v blízkosti polikliniky a nákupného centra. Myslím, že Žilinčania sami vedia posúdiť v akom stave boli cesty a chodníky pred rekonštrukciou a ako vyzerajú dnes. Aj keď je pravda, že aj v tomto smere je ešte rozhodne čo dobiehať, pretože množstvo rekonštrukcií je ešte potrebných. Je to ale samozrejme aj vec financií, ktoré plánujeme na tieto práce vyčleniť v budúcom období. 

K téme dopravy patrí aj riešenie parkovania.
To isté sa týka výstavby bezplatných parkovacích plôch v meste Žilina, pretože parkovanie je dnes jedným z najbolestivejších problémov občanov. Súvisí to s nárastom automobilizmu v meste a logicky najmä na sídliskách došlo k veľkému prehusteniu áut, pričom zóny na to neboli pripravené. Z tohto dôvodu sme vypracovali štúdiu na dobudovanie bezplatných parkovacích miest na sídliskách a len za posledné 2 roky sa nám podarilo vybudovať priamo vyše 1000 nových parkovacích miest, v čom chceme jednoznačne pokračovať aj v ďalšom období. Tak, aby ľudia mali kde parkovať a nemuseli krúžiť dookola sídlisk, kým nejaké voľné miesto nenájdu.  

Žilina bola známa aj rôznymi sochami.
Kontroverznosť a osadenie sôch v minulosti by som nechal na odborníkov. My sme išli inou cestou. Začali sme robiť rezbárske sympóziá počas kultúrneho leta, kde výsledkom sú sochy, ktoré slúžia ľuďom. Sochy z prvého ročníka sú v lesoparku. Z druhého ročníka vznikol betlehem, ktorý používame počas Vianoc – je verejne vystavený na námestí. A z tretieho ročníka to boli rozprávkové postavy, ktoré sú v materských škôlkach a školách. Navyše, vždy sa Žilinčania pozerajú ako vznikajú. Priamo na námestí tak prezentujeme sochárske umenie, remeslo a tradičné hodnoty. Okrem spomínaných sôch sa v parku v Sade na Studničkách podarilo vytvoriť výnimočný pamätník tým, ktorí boli v pracovných vojenských práporoch PTP. Je to jediný takýto pamätník na Slovensku. Verím, že sochy, pamätníky ale aj celkovo kultúru a historické povedomie bude kvalifikovane zastrešovať aj kultúrne centrum a mestské múzeum, ktoré chceme vytvoriť.  

Nadchádzajúce komunálne voľby v Žiline budú pestré. Bývalý primátor chcel svojich kritikov po voľbách vysťahovať. Máte aj vy nejaký zoznam?
Podľa posledných informácii je registrovaných 10 kandidátov na primátora. V minulých voľbách boli štyria a bývalý primátor vtedy v podstate svojím opozičníkom odkázal, že po voľbách sa budú musieť vysťahovať z mesta. Takýto odkaz dal aj mne v tom čase. Ja určite nikoho nebudem vysťahovávať ani nikomu neodporučím opustiť mesto. Žijeme v civilizovanej časti sveta a jeden z pilierov vyspelej kultúry je možnosť vyjadriť svoj názor slobodne. Toto ja plne rešpektujem. Konštruktívna kritika je užitočná a posúva nás ďalej. Ľudia si sami vyberú a sami sa vo voľbách rozhodnú.  

A čo ten počet kandidátov?
Aj to je dôkaz toho, že pomery v Žiline sú už demokratické a je dobré, že ľudia si budú mať z čoho vybrať. Už to nie je také napäté ako v roku 2006. Už je to len o tom, kto má aké priority a aké riešenia. Podľa mňa to rozhodovanie Žilinčanov by malo byť jednoduchšie a malo by byť podľa toho, kto čo urobil. A aké reálne veci kandidáti skutočne ponúkajú. Ja nebudem sľubovať služby mestskej cestovnej či realitnej kancelárie alebo iné mačky vo vreci, ktoré navyše ani nie sú možné. Ja ponúkam reálne riešenia skutočných problémov ľudí žijúcich v Žiline s konkrétnymi výsledkami, štvorročnú skúsenosť s riadením mesta (aj v čase hospodárskej krízy) a predovšetkým otvorený dialóg so všetkými občanmi a kultúrne a spoločenské mesto plné zdravých nápadov.  

Zuzana Stebelová
 

Naspäť